رونمایی از پرتره جدید نقاش جنجالی تولیت آستان قدس: کسی را انتخاب کنیم که به مواضع امامین انقلاب نزدیک باشد «غدیر» شناسنامه و هویت شیعه است | گفت‌و‌گوی شهرآرانیوز با سه کارشناس مسائل دینی درباره معارف عید غدیر شروع مهمانی کیلومتری غدیر تا ساعاتی دیگر در تهران (۵ تیر ۱۴۰۳) تصاویر زیبا از اهتزار پرچم غدیر در آسمان نجف اشرف فراخوان چهارمین جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) منتشر شد + جزئیات تجلی معنویت در ورزش موجب تسری ارزش‌ها در جامعه است درباره میرزا احمد آشتیانی| واله‌ای در وادی دلدادگی علی (ع)، نامزدی از سوی خدا ولایت امیرالمؤمنین (ع) شرط ورود به بهشت است غدیر یعنی خدا ما را رها نکرده است | بررسی فلسفه و عظمت غدیر در گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین بهشتی عیدا... الاکبر بزرگ‌ترین عید خدا وصیت نامه شهید آیت الله آل هاشم منتشر شد | می دانم شهید می شوم مشارکت ۶۰۰ مکبر نوجوان و جوان در نماز‌های جماعت حرم مطهر رضوی بخوان سرود ولایت که عید اهل ولاست | اعمال و آداب جشن روز عید غدیر مشهدالرضا(ع) آماده برگزاری جشن‌های باشکوه عید غدیرخم | جشن بزرگ عید غدیر در حرم امام‌رضا(ع) برگزار می‌شود جشن ازدواج ۱۱۴ زوج دانشجوی مشهدی در حرم امام‌رضا(ع) برگزار شد
سرخط خبرها

درباره لشکر ۵۵  ویژه شهدای مشهد

  • کد خبر: ۱۸۵۳۵۹
  • ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴
درباره لشکر ۵۵  ویژه شهدای مشهد
هسته اولیه این لشکر از گردان شهید مظلوم بهشتی، معروف به گردان شهدا که اولین سازمان رزم منظم ویژه کردستان است، تشکیل می‌شود....

شهرآرانیوز- رزمنده‌های لشگر ۵۵ ویژه شهدا بعدتر از اواخر سال ۶۰ تا ۱۷ فروردین ۱۳۶۱ آموزش می‌بینند و بلافاصله از سوی (شهید) محمد بروجردی فرمانده سپاه منطقه ۷ غرب کشور و (شهید) ناصر کاظمی فرمانده سپاه کردستان رهسپار عملیات پاک سازی محور بانه به سردشت می‌شوند.

چون بسیجی‌ها غالبا بعد از طی دوره شان منطقه را ترک می‌کنند بروجردی در نظر دارد که یک تیپ پیاده کوهستان از نیرو‌های کادر سپاه تشکیل بدهد. تیپی که بتواند در محیط سخت کوهستانی کردستان با ضدانقلاب بجنگد و در ضمن ماندگاری بیشتری هم نسبت به نیرو‌های بسیجی داشته باشد؛ بنابراین وقتی که گردان شهدا مشغول عملیات پاک سازی جاده سردشت - بانه است، بیش از ۲ هزار نفر دیگر، که بیشترشان خراسانی هستند، برای الحاق به این تیپ پیاده در پادگان امام حسین (ع) آموزش‌های سختی را پشت سر می‌گذارند.

بدین ترتیب با استفاده از گردان شهدا به عنوان اسکلت اصلی و اضافه شدن رزمندگان باتجربه کردستان به عنوان فرمانده و مسئول، تیپ موقت پیاده کوهستان ۱۵۵ ویژه شهدا در خرداد سال ۱۳۶۱ تأسیس می‌شود. در ماه‌های بعد با وجود محمود کاوه و حضور حدود هشتصد نفر از بچه‌های مشهد، رفته رفته کادر و عمده نیرو‌های این لشکر، از خراسان و شهر مشهد تأمین می‌شود.

در پایان سال ۶۳ برای شرکت در عملیات بدر، تیپ شهدا که در عملیات‌های مختلف کردستان موفق عمل کرده، به لشکر ۵۵ گسترش پیدا می‌کند و به فرماندهی کاوه تا سال ۶۵ در بیشتر عملیات برون مرزی شرکت دارد. این لشکر پس از شهادت فرمانده مشهدی خود تا پایان جنگ و حتی بعد از پذیرش قطعنامه نیز در منطقه شمال غرب فعال می‌ماند. در پایان سال ۶۹ این یگان به لشکر ۳ ویژه شهدا تغییر نام می‌دهد و مهر سال ۷۰ هم از مناطق غرب و شمال غرب کشور به خراسان برمی گردد تا به عنوان تیپ یکم ویژه شهدا - لشکر ۵ نصر خراسان ادامه مأموریت دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->